Populariteit van de Thaise keuken
De Thaise keuken heeft een lange weg afgelegd. Het is ver verwijderd van hoe deze eruit zag in de jaren vijftig en begin jaren zestig, toen de tweede Indochina-oorlog duizenden Amerikaanse soldaten naar de Thaise kust bracht. Dit was het eerste grote, directe contact met Thaise levensmiddelen voor een grote gemeenschap van buitenlanders. Tien a twintig jaar later keerden deze soldaten terug naar huis en bleken verslaafd aan de unieke smaak van Thais eten.
Mede zij hebben voor prokmotie gezorgd van de heerlijke Thaise keuken. Sommigen van hen konden terug keren naar Thailand voor meer voedsel, terwijl anderen in staat waren om Thaise restaurants te openen in hun eigen omgeving aan de west- en oostkust van de Verenigde Staten. Een voorproefje van datgene Manola, het beste Thaise restaurant in Brussel biedt om u de hele week door te serveren in een zeer aangename omgeving.
Met de inauguratie van de eerste Thaise internationale vlucht in 1963, konden buitenlanders reizen naar Thailand en Thaise restaurants in Bangkok bezoeken. Vanwege de opkomst in transcontinentale vluchten op grote schaal, werden er regelmatig verse producten en ingrediënten van de Thaise markten naar Europa en de Verenigde Staten gevlogen.
Om u alleen het bete te kunnen serveren, haalt restaurant Manola, op die manier dagelijks zijn ingrediënten uit Thailand.
Een paar jaar voor de eerste internationale vlucht van Thailand was Saigon al het centrum van Aziatische levensmiddelen en producten.
De langdurige strijd tussen Vietnam en de Verenigde Staten heeft de smaak van de Zuidoost-Aziatische keuken naar Amerika gebracht. Dit wel m.u.v. het traditionele gerecht Chop Sueys (eierdooier en zoetzure varkensvlees), dat mee was genomen door de eerste Chinese immigranten.
Volgens historicus Charnvit Kasetsiri is Thailand pas echt op de kaart gezet door de democratisering van het land in de jaren zeventig, wat begon na de studentenopstand van oktober 1973. "Thailand werd toen pas beschouwd als een opkomende democratie, niet als een dictatuur onder bewind van de Verenigde Staten,' zei hij.
Toen de Thaise democratie vorm begon aan te nemen, tussen de jaren zeventig en tachtig, is de rest van de wereld zich pas bewust geworden van Thailand. Artikelen over de Thaise politiek, haar cultuur en voedselscene verschenen steeds vaker in grote Amerikaanse en internationale publicaties zoals de Los Angeles Times, Washington Post en New York Times. Bovendien publiceren de Time and Newsweek magazines regelmatig een reeks artikelen over de Thaise keuken en aanverwante culturele onderwerpen.
De laatste tijd heeft de Thaise voedingsindustrie zich uitgebreid naar o.a. de filmindustrie en daarmee het imago van Thailand in het buitenland weten te bevorderen. De film met de naam van het populaire Thaise gerecht "Tom Yam Goong" (pittig en zure garnalensoep) is de meest populaire film in het land geworden, die bijna een miljard baht voortbracht uit de wereldwijde distributie. Zo'n wereldwijde productie over Thaise vechtkunsten en andere vormen van cultuur is niet goedkoop. De producent van de film, Sahamongkol Film, heeft meer dan 300 miljoen baht geïnvesteerd. Daarnaast heeft de Thaise regering al meer dan vijf miljard baht uitgegeven in de afgelopen vijf jaar om de Thaise keuken en de campagne "World Food" te promoten. De laatste tijd zijn ook Hollywood-films een reclame voor de Thaise keuken.
Het is gebruikelijk dat de hoofdpersonen in de films de Thaise keuken noemen in plaats van de gebruikelijke Chinese keuken. Een goed voorbeeld hiervan komt voor in de film "Bridget Jones Diaries - The Edges of Reasons" (2004), tijdens de melancholische situatie waarin de vrouwelijke hoofdpersoon zich bevond, ging zij naar een Thais restaurant. Dit is een typische en populaire indentificatie en bovendien een centrale kracht in de promotie van de Thaise keuken.
Met een toenemend aantal buitenlandse toeristen naar Thailand, eind jaren tachtig, is de Thaise keuken in populariteit gestegen. Ondanks dat er in 1981 al een miljoen buitenlandse bezoekers kwamen, bleef het aantal Thaise restaurants in het buitenland verrassend laag. Ongeveer 1.500 in minder dan 20 landen. Op dat moment waren er ongeveer 30.000 Thaise restaurants Nationaal. Echter, deze cijfers groeiden exponentieel in de jaren negentig, toen de "Amazing Thailand" campagne begon.
De campagne van 1994 trok in 1995 meer dan vijf miljoen buitenlandse toeristen naar Thailand, waardoor het land de broodnodige extra deviezen kreeg. Dit was rond dezelfde tijd dat de Thaise democratie tot bloei kwam, institutionele democratisering heeft plaatsgevonden en daarmee bewustwording bij het publiek is ontstaan. Hiermee is tevens de weg vrijgemaakt voor het opstellen van de volksgrondwet in 1997.
Door toeneming van buitenlandse bezoekers werden er meer Thaise gerechten en ingrediënten verkocht en ook de Thaise restaurants in het buitenland namen mede hierdoor toe. Eind 2000 waren er zo’n 5.000 en dit aantal steeg tot 7.000 in 80 landen.
Ook nationaal hebben de campagnes om de Thaise keuken te promoten veel succes gehad. Afgelopen jaar waren er ongeveer 200.000 lokale Thaise restaurants in het hele land. Bovendien stimuleren belangrijke persoonlijkheden, zoals die van de koninklijke familie en het kabinet, de populariteit van de Thaise keuken in het land d.m.v. geheime recepten en boeken die zij hebben geschreven. Daarnaast richten verschillende televisieprogramma's zich nu uitsluitend op de Thaise keuken en kooktechnieken.
Toen premier Thaksin Shinawatra de verkiezingen van 2001 won, maakte hij onmiddellijk "World Food" tot een van zijn campagnes om de Thaise keuken in het buitenland te promoten. Hij zei dat met passende strategische planning en distributiekanalen, financiële bijstand en voedselbeheer, het aantal Thaise restaurants wereldwijd zou kunnen stijgen tot 20.000 in 2008. De capaciteit van Thailand als voedselproducerend land is zeer hoog op de internationale markt. Thailand staat momenteel op de 14e plaats als een van de grootste voedselexporteurs ter wereld.
Met uitzondering van de keukens die zijn vastgesteld door gastronomici en reistijdschriften of door schrijvers en critici van grote dagbladen is er geen officiële classificatie van de internationale keuken,
In oktober 2003 heeft de Sasin en Kellogg School of Business Administration een enquête gehouden over de perceptie van de Thaise keuken door buitenlandse bezoekers. Samen met de Chinese, Franse, Italiaanse en Indiase keuken, werd de Thaise keuken gerangschikt onder de vijf meest populaire keukens ter wereld. Dit is de eerste keer dat de Thaise keuken zo hoog op de ranglijst heeft gestaan en beter presteerde dan veel andere internationale keukens.
Een van de belangrijkste redenen voor de groeiende populariteit van Thaise voeding is het gebruik van verse kruiden en specerijen, die hedendaags een belangrijk onderdeel zijn geworden van gezondheidsbewuste klanten over de hele wereld. Kruiden tellen ook mee wanneer de Thaise keuken wordt vergeleken met andere internationale keukens. Sommige voedselcritici zouden inmiddels een voorkeur hebben voor de Thaise keuken i.p.v. de Japanse keuken, die al langer en sterker aanwezig is op de wereldvoedselmarkt, met name in Europa en de Verenigde Staten. In de jaren tachtig was de Japanse sushi het wereldwijde fenomeen. De Japanse sushi, standaarden en tekens zijn over de hele wereld verschenen. De economische groei van Japan, de stabiliteit van het politieke systeem en het succes van de Olympische Spelen van 1964 hebben duidelijk bijgedragen aan de reputatie van het land.
Het verhaal en de ontdekkingsreis van de Thaise keuken heeft ons in staat gesteld om u echte Thaise smaken aan te bieden in het hart van Europa in onze mooie stad Brussel.
Ontdek de echte smaken van Thailand bereid door getalenteerde koks die de traditie waarborgen en respecteren. Restaurant Manola te Brussel nodigt u uit voor een onvergetelijke en smaakvolle ontdekkingsreis door de Thaise keuken.